Strenger optreden tegen verzekeringsfraude

Door admin, 05-09-2016

In 2015 werden er 8.336 fraudegevallen ontdekt; een stijging van ruim 7 procent vergeleken met 2014. In totaal betreft het bedrag van deze fraudegevallen maar liefst 79 miljoen euro die de nette klanten dan mogen terug betalen. Jaarlijks wordt er vermoedelijk 100 euro meer premie per huishouden betaald vanwege de fraudeurs en daarom wordt het Verbond van Verzekeraars aangespoord om strengere maatregelen te ondernemen in het omgaan met fraude.
Tegenwoordig moeten degene die worden betrapt op verzekeringsfraude een vaste boete betalen van 532 euro, aldus het Verbond van Verzekeraars. Dit bedrag is een tegemoetkoming in de kosten van het onderzoek naar fraude. De boete is voornamelijk bedoeld om de kleinere gevallen van fraude aan te pakken, want zelfs de kleinere gevallen van verzekeringsfraude laat klanten al tientallen euro’s te veel betalen.

“Mensen die al schade hebben door bijvoorbeeld een inbraak of een aanrijding, doen er in zo’n geval een schepje bovenop. Zo zou naast hun televisie ook hun iPad zijn gestolen, of worden er deuken aangewezen die al voor de botsing in de auto zaten. Dit soort fraude werd voorheen in principe niet beboet.” Vertelt een woordvoerder van de branchevereniging. 
Het onderzoeken van een claim kost veel tijd en geld. Naast de boete moeten fraudeurs dan ook het onterecht uitgekeerde bedrag terugbetalen en worden deze op een register geplaatst, waarbij het moeilijk wordt om een nieuwe verzekering af te sluiten. Met deze nieuwe toevoeging aan de consequenties hopen de verzekeringsmaatschappijen potentiele fraude-plegers af te schrikken.

Alhoewel de verzekeraars zo streng mogelijk met fraude om willen gaan, zijn er natuurlijk ook grenzen. Degene die, bijvoorbeeld, per ongeluk een foutje maken in de berekening of omschrijving, krijgen nog een kans om dit recht te zetten. Onschuldige klanten worden dan ook niet meteen aangeschreven als fraudeurs, maar daar wordt eerst contact mee opgenomen om de fout te herstellen, aldus de woordvoerder.
“Bijvoorbeeld als het gaat om een komma op de verkeerde plek, of iets wat een inschattingsfout zou kunnen zijn. Als meteen duidelijk is dat het om fraude gaat, wanneer iemand bijvoorbeeld opgeeft dat er veel meer spullen gestolen zijn dan in werkelijkheid het geval is, gaan we direct tot actie over.”

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.