Innovaties tegen de toename van afleiding tijdens het rijden

Door admin, 20-03-2017

Innovaties tegen de toename van afleiding tijdens het rijdenHet idee dat de smartphone voor afleiding kan zorgen bij het besturen van een auto, heeft een intuïtieve aannemelijkheid. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, hierna afgekort als SWOV, komt met Amerikaanse cijfers om deze opvatting te ondersteunen. Volgens een onderzoek uit dat land, leidt het gebruik van de smartphone tijdens het rijden, om bijvoorbeeld te internetten of contactgegevens bij te werken, tot 3.6% meer kans op een ongeluk. Een enquête onder Amerikanen onthulde bovendien dat 36% van de ondervraagden tijdens het rijden wel eens berichtjes stuurt en dat 29% dan wel eens internet. 

Deze bevindingen kunnen waarschijnlijk worden geëxtrapoleerd naar Nederland. Vast staat in ieder geval dat het aantal ongelukken in ons land toeneemt. De SWOV heeft onderzoek gedaan naar de oorzaken van ongelukken en vond dat afleiding in het algemeen de belangrijkste oorzaak is voor een ongeluk in meer dan 2/3e van alle gevallen. De smartphone zou hierbij een grote rol kunnen spelen.

Het is gegeven de bovenstaande cijfers niet verwonderlijk dat er geprobeerd wordt technologie te ontwikkelen die de smartphone tijdens het rijden kan blokkeren. Deze pogingen staan nog in de kinderschoenen. Een probleem is dat er nog geen onderscheid gemaakt kan worden tussen de smartphone van de bestuurder en die van passagiers.

Rudi Buis, voorzitter van het Verbond voor Verzekeraars, is van mening dat het ontwikkelen van een goed functionerend smartphoneblokkadesysteem wenselijk is. Hij maakt zich zorgen over smartphonegebruik tijdens het rijden. Het kan tot meer schade leiden. Om die extra schade te kunnen dekken, zouden de premies voor autoverzekeringen kunnen stijgen. Deze stegen sowieso al, omdat er veel meer technologisch hoogwaarde auto's op de markt komen. Als deze beschadigd raken is het zowel duurder als moeilijker ze te repareren. De premiestijging zou daarentegen weer deels gedrukt kunnen worden door een effectief smartphoneblokkadesysteem, dat schade en ongelukken kan helpen verminderen.

De moderne auto kan dankzij allerlei andere technische snufjes eveneens afleidend werken. Gelukkig is het tevens mogelijk auto's veel veiliger te maken dankzij de voortschrijdende technologische ontwikkelingen. Twee andere innovaties op dit gebied, die al verder ontwikkeld zijn dan het bovengenoemde smartphoneblokkadesysteem, zijn het Pre Safe Plus systeem en het noodoproepsysteem.

Pre Safe Plus merkt op wanneer een botsing onvermijdelijk is en laat de auto automatisch lichtsignalen uitzenden als waarschuwing voor de andere weggebruikers. Daarna zet het de stoel van de bestuurder in een veiligere stand en trekt het de gordels van de inzittenden strakker aan. Dit alles draagt bij aan het verminderen van de kans op ernstig letsel.

Het noodoproepsysteem waarschuwt hulpdiensten bij een ongeluk. Daarnaast zorgt het ervoor dat er persoonlijk contact is met iemand van de alarmcentrale, mits de ernst van het ongeluk dat toelaat. Het noodoproepsysteem is extra van belang op afgelegen plekken, waar, bij een ernstig ongeluk, de kans op spoedige hulp van omstanders kleiner is.

De overheid werkt samen met autofabrikanten en autoverzekeraars aan dergelijke nieuwe veiligheidssystemen. Als zulke veiligheidssystemen succesvol blijken te zijn, kunnen ze de premies van autoverzekeringen omlaag brengen en hulpdiensten minder kosten laten maken.

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.