De voortgaande stijging van de autoverzekeringspremies en twee innovatieve reacties

 
29-09-2017

Uit onderzoek van de Consumentenbond kwam afgelopen juli jl. naar voren dat in een jaar tijd de gemiddelde premie van nieuw afgesloten autoverzekeringen met 16% is gestegen. De gemiddelde stijging wordt vooral veroorzaakt door extreme stijgingen bij enkele kleinere verzekeraars. Bij verzekeraar de Kilometerverzekering betaalt men 62% meer premie, terwijl bij ASR en Reaal bijna geen premiestijging was. Daarnaast is het vooral de WA-verzekering die duurder is geworden. De beperkt casco en volledig cascoverzekeringen stegen beduidend minder.  Verder waren de premiestijgingen voor de consumenten die al verzekerd waren, niet meegenomen in de bovenstaande cijfers.
Leeftijd is van invloed op de premiestijging die een consument te wachten kan staan. Is een consument jonger dan 26 of ouder dan 70, dan is de premiestijging bij de Kilometerverzekering zelfs 65%. SNS rekent voor senioren 68%.
Het is nog niet zeker of de premiestijgingen voldoen om de stijgende schadelast te kunnen dekken, zo liet toezichthouder De Nederlandse Bank in januari dit jaar al weten. De Baken Adviesgroep en onderzoeksbureau Trend-Rx onderzochten de markt voor particuliere autoverzekeringen en kwamen tot de conclusie dat de markt met bijna 1/3e gaat krimpen over een periode van 10 jaar. Volgens hen laat een dergelijke markt maar ruimte voor twee of drie autoverzekeraars.

Verzekeraar Nationale Nederlanden en telecomaanbieder Vodafone werken samen aan een innovatief verzekeringsproduct om de moeilijke markt toch te kunnen bedienen en betreden. Ze presenteerden in juli jl. een zogenaamde prepaid autoverzekering. Met de prepaid autoverzekering wordt het mogelijk een bundel te kopen die de auto verzekert voor 1000 te rijden kilometers en bij stilstand. Zodra de automobilist meer kilometers aflegt, wordt een tweede bundel aangeschaft. De maandelijkse premie valt hierbij weg. De verzekering kan een uitkomst zijn voor consumenten die hun auto relatief weinig gebruiken. Automobilisten betalen momenteel evenveel premie, ongeacht de hoeveelheid gereden kilometers. De prepaid autoverzekering wordt mogelijk gemaakt door nieuwe techniek. Een apparaatje dat werkt op basis van de 'internet of things' gaat de gereden kilometers bijhouden. Het nieuwe verzekeringsproduct is nog in de testfase tot eind juli volgend jaar. 

Tenslotte blijkt uit onderzoek van internationaal marktonderzoeksbureau Gfk onder 30000 Nederlanders dat veel van hen bereid zijn tot het nemen van een rijgedragverzekering. Een rijgedragverzekering is een verzekering waarbij de verzekeraar informatie over het rijgedrag van de verzekerde verzamelt door middel van een app op de smartphone of een stick in de auto. Hier staat een korting op de premie tegenover. Gfk verwacht een groei van rijgedragverzekeringen van de huidige 1% naar 25% in 2020. Men is bereid over te gaan op een rijgedragverzekering als de korting op de premie hoog genoeg is. De premiekorting zal steeds zwaarder gaan wegen naarmate de premies blijven stijgen1.

Reacties

 

Nieuwe reactie inzenden

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.