De premie van je autoverzekering hangt af van verschillende factoren. Je moet daarbij denken aan je leeftijd, het soort auto dat je rijdt, maar ook het aantal jaren dat je rondrijdt zonder schade te hebben gemaakt. Hoe meer schadevrij gereden jaren je opbouwt, hoe lager je premie kan uitvallen. Maar kun je deze schadevrij gereden jaren ook weer verliezen?
Schadevrij gereden jaren en de bonus-malusregeling
Autoverzekeringen nieuws
Ben je zeventig jaar of ouder? Dan bestaat de kans dat je geen autoverzekering meer kunt afsluiten. Steeds vaker krijgen ouderen die een verzekering voor hun auto willen afsluiten een duidelijk 'nee' te horen van de verzekeraar. Maar wat zit er achter deze leeftijdsgrens van de verzekeraars?
Maken oudere bestuurders vaker schade?
Stap de fascinerende wereld van elektrische auto's binnen - het landschap verandert haast sneller dan een Tesla van 0 naar 100 km/u accelereert. Als eigenaar van zo'n futuristisch voertuig, vraag je je wellicht af: "Hoe zorg ik ervoor dat mijn geliefde elektrische voertuig optimaal verzekerd is?" De prijskaartjes van verzekeringen voor deze auto's lijken inderdaad omhoog te schieten, net zoals een raket die de ruimte in schiet. Wat drijft deze prijsstijging? En, het allerbelangrijkste: wat moet je als consument weten om slimme beslissingen te nemen?
De premie van een autoverzekering wordt bepaald door verschillende zaken. Zo is er enerzijds de risico-inschatting van verzekeraars gebaseerd op leeftijd, rijervaring en schadevrije jaren en anderzijds het merk en bouwjaar van de auto en woonplaats van de bestuurder. Gelukkig zijn er ook enkele factoren die je zelf in de hand hebt om je premie zo laag mogelijk te houden. Hieronder een overzicht.
Het nemen van een autoverzekering is niet alleen verplicht, maar ook een goed teken van gezond verstand. Als jongere is het helaas niet zo eenvoudig om een autoverzekering te nemen. Sommige verzekeraars weigeren bestuurders jonger dan 24 jaar of rekenen een groter eigen risico aan. Daarnaast krijgen jongeren ook vaak te maken met een veel hogere premie. Niet enkel jongeren kampen met dit probleem, ook ouderen worden op deze manier geviseerd door autoverzekeraars.
Uit een onderzoek en berekeningen van het programma Kassa blijkt dat ouderen meer premie betalen voor een autoverzekering. Dat terwijl zij vaak minder kilometers maken en tevens minder schade rijden. Het Verbond van Verzekeraars spreekt dit op hun beurt tegen, maar geven geen inzicht in de berekeningen hoe zij tot het bedrag aan premie komen.
Er is een zichtbare daling in het aantal auto-inbraken in 2019. Waar er in 2018 nog 53.477 auto-inbraken waren geregistreerd, is dit aantal in 2019 afgenomen naar 48.499. Hoewel het een goed signaal is dat het aantal auto-inbraken afneemt, heerst er volgens Independer bij mensen nog vaak onduidelijkheid indien zij schade willen claimen.
Al een aantal jaren is het zicht- én voelbaar; de premie voor een autoverzekering stijgt. Het afgelopen jaar bedroeg de gemiddelde stijging van de premie zelfs 11.4%. Hoewel wij Nederlanders er niet blij mee zijn dat de premie stijgt, zit er voor veel verzekeraars niets anders op. Alleen al op WA-autoverzekeringen krijgen zij jaarlijks honderden miljoen euro’s minder binnen dan dat zij uit moeten keren.
Afgelopen jaar was een recordjaar voor de verkoop van elektrische auto’s. Toch zal de stijging die waarneembaar was in 2018, niet doorzetten in 2019 volgens experts. Alles heeft te maken met de hogere prijs van veel elektrische auto’s.
Er wordt minder ingebroken in woningen. Maar er wordt nog steeds in veel auto’s ingebroken. En als dat gebeurt, wat kan je dan claimen?
Het aantal woninginbraken is al enkele jaren fors aan het dalen. Daar tegenover staat dat het aantal auto-inbraken nog steeds hoog is. En hoeveel ook het aantal auto-inbraken daalt, vond er vorig jaar bijvoorbeeld elke tien minuten ergens in Nederland een auto-inbraak plaats, of zo’n 146 auto-inbraken per dag, met een totaal van bijna 55,000 auto-inbraken.