Zo raak je je schadevrij gereden jaren kwijt als bestuurder

Door admin, 26-10-2023
Zo raak je je schadevrij gereden jaren kwijt als bestuurder

De premie van je autoverzekering hangt af van verschillende factoren. Je moet daarbij denken aan je leeftijd, het soort auto dat je rijdt, maar ook het aantal jaren dat je rondrijdt zonder schade te hebben gemaakt. Hoe meer schadevrij gereden jaren je opbouwt, hoe lager je premie kan uitvallen. Maar kun je deze schadevrij gereden jaren ook weer verliezen?   

Schadevrij gereden jaren en de bonus-malusregeling   
Het bonus-malussysteem of de bonus-malusregeling is een term die alleen in de wereld van autoverzekeringen wordt gebruikt. Het systeem werkt trapsgewijs, waarbij 'goede bestuurders' worden beloond met een lage premie en 'slechte bestuurders' worden gestraft met een hogere premie.   

Het systeem bestaat, zoals gezegd, uit treden. Aan elke trede is een bepaalde korting verbonden. Dit heet een no-claimkorting. Het aantal traptreden en premies verschillen van verzekeraar tot verzekeraar, maar vaak gaat het om zo'n vijftien tot twintig treden.   

De enige overeenkomst in de verschillende regelingen is het aantal jaren dat je terugvalt in schadevrij gereden jaren als je schade maakt en dat verhaalt op de verzekering en bij deze schade duidelijk (deels) de schuldige bent. In dat geval daalt je aantal schadevrij gereden jaren met vijf jaar.   

Schadevrij gereden jaren zijn gebonden aan een eigenaar   
Je kunt je schadevrij gereden jaren ook verliezen als iemand anders in jouw auto rijdt. Stel dat je een bestuurder bent van 60 jaar oud en je hebt een zoon van 26 jaar die de auto die op jouw naam staat leent. De zoon raakt een andere auto door roekeloos rijgedrag en heeft daarbij schade berokkend aan de bumper van je auto.   

Als je de schade wilt verhalen op de verzekeraar, heeft dat invloed op je schadevrij gereden jaren, zelfs als je zelf niet achter het stuur zat. Dus ook als je al zo'n 40 jaar zonder schade rijdt en iemand anders in jouw auto schade berokkent achter het stuur, kun je vijf jaar terugvallen in de bonus-malusregeling.   

Tweede auto en schadevrij gereden jaren   
Als je een oude auto inruilt of van verzekeraar verandert, neem je je schadevrij gereden jaren mee naar je nieuwe verzekeraar. Dit geldt ook voor schadevrije jaren die je hebt opgebouwd in het buitenland.

Je moet dat wel goed kunnen aantonen in dat geval. Maar als je een tweede auto koopt en de andere auto behoudt, bouw je de schadevrije jaren weer op vanaf nul voor de tweede auto. Het kan daarom interessant zijn om de tweede auto op iemand anders zijn naam te registreren voor de verzekering, zodat ook een ander schadevrije jaren kan opbouwen.   

Je schadevrij gereden jaren kunnen ook vervallen als je al een aantal jaar geen autoverzekering meer hebt, bijvoorbeeld omdat je tijdelijk geen auto meer rijdt. Voor een auto van de zaak of andere lease-auto kun je overigens wel schadevrije jaren opbouwen. Deze worden afgegeven door de leasemaatschappij.   

Niet elke schade heeft invloed op je schadevrij gereden jaren   
Hoewel schade door (deels) je eigen schuld gevolgen heeft voor je no-claimkorting en schadevrije gereden jaren, is niet elke soort schade van invloed hierop. Zo vallen bijvoorbeeld schade aan de ruiten, een storm, brand, kortsluiting, blikseminslag of zelfs een aanrijding met een dier niet onder deze bonus-malusregeling.

Aan de andere kant kan het ook interessant zijn om kleine schades, zoals deuken zelf te betalen of niet te melden bij de verzekeraar als de auto gewoon door kan blijven rijden en door de Apk-keuring komt. Dit soort schades hebben wel een grote invloed op je schadevrije gereden jaren, maar niet op het functioneren van je auto.

 

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.