Korting op de autoverzekering dankzij big data

Door admin, 27-10-2015

Big data speelt op steeds meer terreinen een belangrijke rol, het lijkt de kracht te hebben ook onze autoverzekering te gaan veranderen. Data over het rijgedrag van een bestuurder kan een verzekeraar een beter beeld geven van het risico op ongevallen, waardoor het mogelijk is daar de premie op aan te passen. Dit kan bestuurders een korting opleveren op de premie, maar hoe zit het met de privacy, solidariteit en het sturen van gedrag? Onderzoek van het Rathenau Instituut werpt deze vragen voor verzekeraars op, die zullen moeten nadenken over de wijze waarop ze met big data om willen gaan.

Nieuw type autoverzekering
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat verschillende verzekeraars werken aan een nieuw type autoverzekering, al gaan ze daar nog niet optimaal mee om. Big data zal de autoverzekering veranderen, de premie zal voortaan niet alleen meer afhangen van de leeftijd en het woongebied. In plaats daarvan wordt het mogelijk om ook het rijgedrag mee te nemen in de beoordeling. Het wordt de rijstijl van een bestuurder (jong of oud) die gaat bepalen hoeveel premie hij of zij dient te betalen. Iemand die harder rijdt, harder optrekt en steviger remt loopt waarschijnlijk meer risico betrokken te raken bij een ongeval. De nieuwe autoverzekering kan op die manier duurder uitpakken voor bestuurders die de meeste ongevallen veroorzaken.

Onder andere OHRA en Achmea startten eerder proeven met een korting op de premie, in ruil voor inzicht in het rijgedrag. Bestuurders die zich in de auto netjes gedragen hebben op die manier de mogelijkheid om de kosten voor hun autoverzekering te drukken. De kans is groot dat in de toekomst meer verzekeraars hiermee zullen experimenteren.

Korting op autoverzekering in Engeland al gebruikelijk
In Engeland is het al langer gebruikelijk dat verzekeraars het rijgedrag van een bestuurder meten, in ruil voor een korting op de premie. Het verschil met Nederland is echter dat er sprake is van een vrijwillige app waar gebruikers zelf de controle over hebben. Het gaat om Octo U, een app die onder andere de snelheid, het bochtenwerk en het remgedrag via GPS bij kan houden. Gebruikers hebben zelf de mogelijkheid om de app aan of uit te zetten.

Bestuurders kunnen de app in Engeland gebruiken als bewijsvoering naar de verzekeraar, om aan te tonen dat zij voorzichtig rijden en in ruil daarvoor in aanmerking komen voor een korting op de premie. Of dat ook de manier wordt waarop we er in Nederland gebruik van zullen maken valt nog te bezien. Voorlopig zullen verzekeraars waarschijnlijk nog wel even met de apps testen, wellicht dat we er daarna op grotere schaal gebruik van kunnen gaan maken.

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.