Nederlander heeft maar weinig kennis van eigen autoverzekering

 
26-04-2014

Nederlanders hebben maar weinig inhoudelijke kennis van hun eigen autoverzekering. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope, in opdracht van Univé. Zij ondervroegen ruim 1.000 Nederlanders, om na te gaan in hoeverre zij op de hoogte zijn van hoe hun autoverzekering in elkaar zit. Verzekeraars bieden veel keuzevrijheid en strooien met begrippen, terwijl Nederlanders vaak niet goed weten wat deze precies inhouden. Dat kan tot vervelende verrassingen leiden, op het moment dat verzekerden daadwerkelijk een beroep willen doen op hun verzekering.

Allrisk dekking vaak overschat
Bijna de helft (45,3%) van de ondervraagden was bijvoorbeeld niet goed op de hoogte van wat een allrisk dekking inhoudt. Een groot deel van hen dacht dat allrisk dekking altijd alle schade aan een auto dekt, zoals de naam doet vermoeden. Zij zijn echter niet op de hoogte van het feit dat autoverzekeraars zelf kunnen bepalen wat ze wel en niet dekken en tot welk maximale bedrag ze dit doen. Met name op het gebied van stormschade en vandalisme bestaan er behoorlijk wat verschillen. Het is voor consumenten van belang om de risico’s vooraf in te schatten en op basis daarvan een keuze te maken.

Total loss niet geheel duidelijk
Total loss lijkt qua begrip beter duidelijk te zijn, maar het is consumenten aan de andere kant niet geheel helder wat de dag- en vervangingswaarde van hun auto is. Bijna 90% van de respondenten wist dat een auto total loss verklaard wordt wanneer de kosten voor herstel hoger uitvallen dan de waarde van de auto op dat moment. Maar liefst 65% van de deelnemers wist vervolgens echter niet in te schatten wat de dagwaarde van hun auto was. Een total loss situatie kan op die manier alsnog voor een vervelende verrassing zorgen, die vooral financieel nadelig uit zal pakken.

Reacties

 

Nieuwe reactie inzenden

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.