Openbreken taximarkt door Uber mogelijk illegaal op basis van autoverzekering

Door admin, 21-08-2014

Openbreken taximarkt door Uber mogelijk illegaal op basis van autoverzekeringTaxibedrijf Uber houdt de gemoederen binnen de taximarkt al langere tijd bezig, ook in Nederland. Het bedrijf start nu met UberPop in Amsterdam, dat particulieren in staat stelt om ritten voor passagiers aan te bieden, waarvoor zij een vergoeding ontvangen zoals ook een taxi-chauffeur dat doet. De taxibranche staat op de achterste benen, maar ook de verzekeraars beginnen zich te roeren in de discussie en geven aan dat de dienst illegaal is.

Introductie van Uberpop in Amsterdam
Uber is sinds 2012 actief op de Nederlandse wegen, maar tot nu toe alleen via de bestaande officiële taxi’s. Het bedrijf rijdt in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Met de introductie van UberPop wordt het ook voor particulieren mogelijk om hun auto als taxi in te zetten, mits ze voldoen aan een aantal voorwaarden. De auto mag niet ouder zijn dan uit 2005, dient vier deuren of meer te hebben en de bestuurder dient een verklaring omtrent gedrag af te geven en minimaal 21 jaar oud te zijn. Ondanks deze voorwaarden lijkt het eenvoudig om op deze manier voordelige taxiritten aan te gaan bieden.

Particuliere rijders met chauffeurs-app
De particuliere rijders kunnen zich aanmelden bij Uber, met een vestiging in Amsterdam. Het bedrijf verstrekt een mobiele telefoon met daarop een speciale chauffeurs-app, die het mogelijk maakt om de ritten bij te houden en de verdiensten te registreren. Momenteel maken zo’n 100.000 mensen regelmatig gebruik van de diensten van Uber, alleen al in de hoofdstad. Het lijkt erop dat dit aantal met de introductie van UberPop behoorlijk toe zal nemen, mits het uiteindelijk niet illegaal blijkt om op die manier taxiritten aan te bieden.

Opbrengst voor particulieren
Passagiers die de app van Uber op hun telefoon hebben staan kunnen bieden voor een reguliere of een particuliere taxi, waarbij dit laatste een stuk voordeliger is. Volgens Niek van Leeuwen, directeur Uber Nederland, liggen de ritprijzen van UberPop zo’n 50% lager dan die van de reguliere taxi’s. De particuliere chauffeurs dienen 20% van de opbrengst af te dragen aan Uber, de rest mogen zij zelf houden. Hiervan kunnen zijn onder andere de brandstof en de autoverzekering betalen. Met name dit laatste zou tot een probleem kunnen leiden, aangezien het binnen veel autoverzekeringen niet is toegestaan om commerciële ritten aan te bieden.

Commerciële ritten en de autoverzekering
Verschillende verzekeringsexperts zijn het erover eens dat het niet is toegestaan om commerciële ritten aan te bieden, wanneer een particulier gebruik maakt van een particuliere autoverzekering. Volgens Cor Merkelbag gaan bijvoorbeeld veel mensen voorbij aan het feit dat particulieren geen commerciële ritten mogen aanbieden, aangezien ze dan niet verzekerd zijn. De hele discussie over het wel of niet illegaal zijn van de chauffeurs die de ritten aanbieden lijkt daarmee verder door te schieten dan nodig. Op basis van de voorwaarden van de verzekeraars is het niet toegestaan om de ritten aan te bieden en zijn de aanbieders van de ritten niet verzekerd indien ze te maken krijgen met schade.

Meerijden of taxivervoer
Volgens Uber is er echter geen sprake van commerciële ritten of taxivervoer. Een rechter zal uiteindelijk moeten bepalen of er sprake is van meerijden, of dat Uber daadwerkelijk commerciële ritten faciliteert. Tot die tijd lijkt Uber niet van plan om de dienst in te trekken. Het bedrijf geeft bovendien aan dat de overheid het initiatief toejuicht, wat kan betekenen dat op termijn de regelgeving op dit gebied aangepast zou kunnen worden om de ritten toch mogelijk te maken.

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.