Ouderen in de problemen bij kiezen autoverzekering

 
15-12-2012

De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop autoverzekeraars zich opstellen ten opzichte van ouderen en is daar flink van geschrokken. Het blijkt dat ouderen lang niet overal worden geaccepteerd en dat ze bovendien kunnen rekenen op een flink hoge premie. Ook ouderen die al een autoverzekering hadden zijn door veel van de verzekeraars op de hoogte gebracht van een enorme stijging. Aangezien de ouderen nauwelijks de tijd krijgen om over te stappen vindt de Consumentenbond het onaanvaardbaar dat de verzekeraars op deze manier omgaan met de oudere bestuurders.

Weigeren van ouderen
Steeds meer verzekeraars werken met een leeftijdsgrens, waarboven het niet langer mogelijk is om een autoverzekering af te sluiten. Bij Polisdirect.nl bent u bijvoorbeeld niet langer welkom, wanneer u de leeftijd van 65 jaar bereikt heeft. AON Direct, De Nederlanden van Nu en Verzekersnel hanteren een grens van 70 jaar, maar zorgen er op die manier nog altijd voor dat veel oudere bestuurders niet welkom zijn bij de verzekeraar. Aan de andere kant zijn er ook verzekeraars actief die juist een lagere premie rekenen voor jong-senioren, aangezien 60-jarigen minder betalen dan 55-jarigen, bij verzekeraars als ASR, AllSecur, Ditzo en ING.

Hogere premie voor ouderen
Bij veel van de andere verzekeraars waar ouderen wel een autoverzekering af kunnen sluiten dienen zij flink meer premie te betalen dan anderen. Zo zijn toeslagen van 40 tot 50% eerder regel dan uitzondering en betalen ouderen bij Avero Achmea zelfs 89% meer premie dan iemand van een volwassen leeftijd. Dat betekent dat iemand van 85 jaar bijna het dubbele aan premie dient te betalen, dan iemand van 55 jaar. Volgens de Consumentenbond zijn de verschillend groot en is het tijd dat de verzekeraars op een andere manier omgaan met oudere bestuurders in Nederland.

Reacties

 

Nieuwe reactie inzenden

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.